Reklamen i Super Bowl

En sak som är något som Super Bowl har blivit känt för är reklamen i halvtid. Super Bowl är ett enormt evenemang vad gäller tv-tittandet och man räknar med att cirka 110 miljoner amerikaner, mer eller mindre, tittar på Super Bowl. Alltså är det ungefär en tredjedel av den amerikanska befolkningen som vänder blickarna mot Super Bowl för att kolla på den stora finalen. Super Bowl är mer än en final i en idrott, det är en happening och ett jippo. Ett stort event som alla pratar om, även om man kanske inte är så intresserad av idrotten amerikansk fotboll. Det är svårt att undgå NFL och finalen. Finalen i Super Bowl i USA kan kanske jämföras lite med den svenska finalen i Melodifestivalen vad gäller nationellt genomslag.

Super Bowl är alltså något som många tittar på och som en följd av det så är reklamen ofta påkostad. Det händer att olika företag gör så kallade tv-spottar endast för Super Bowl. I reklamen för Super Bowl kan man förvänta sig oerhört stort genomslag men priserna för 30 sekunders reklam blir också därefter. Det kostar enorma summor att göra reklam under Super Bowl så det är mest något som riktigt stora företag, ofta bilföretag, kostar på sig. Det kan även kanske vara en fingervisning eller styrkedemonstration, lite status, att ett företag finns med på Super Bowl. Det visar ju på att man är en stor spelare inom en viss bransch, en aktör att räkna med som spelar i den stora ligan vad gäller riktigt stora företag.

Många filmbolag passar på att premiärvisa till exempel trailers för nya filmer, eller åtminstone en första trailer för en tidigare känd film, under Super Bowls reklampauser. Eftersom varje sekund i Super Bowl kostar mycket pengar så kan man dock inte räkna med trailers på runt 2-3 minuter som på bio utan det blir kortare så kallade Super Bowl – spots även för filmerna, på 30 sekunder eller kanske i vissa undantagsfall hela 45 eller 60 sekunder. Som sagt, varje sekund kostar pengar och varje sekund räknas.

Clock management är ett begrepp och en term inom Amerikansk fotboll där man på olika vis vill få matchklockan att stanna om man är det lag som ligger under, särskilt i slutet av en fjärde Quarter (matcherna spelas precis som i basket i fyra perioder, fyra quarters… Eller fyra kvartar på svenska, dock inte en kvarts timme nödvändigtvis utan helt enkelt en fjärdedel av matchtiden). Samma typ av tidshantering där sekunder är avgörande och spelar stor roll finns alltså på ett vis även i den reklam som omgärdar matcherna, vilket är en smula lustigt om man tänker efter.

Om man lyckas riktigt väl med en reklamfilm till Super Bowl så kan den till och med bli en snackis och bli något som folk pratar om i framtiden som exempel på lyckade Super Bowl-reklamsnuttar.